Porady i informacje praktyczne

Opiekunko dbaj o siebie – jak wzmacniać swoją odporność jesienią?

Jesień to czas, kiedy szczególnie jesteśmy narażeni na przeziębienia i infekcje. Ważne jest, aby w tym okresie każdy opiekun osób starszych zwrócił szczególną uwagę nie tylko na zdrowie podopiecznego, a także na swoje. 

opiekunko-dbaj-o-siebieZadbaj o dobre samopoczucie

W codziennej pracy jako opiekunka w Niemczech ważne jest odpowiednie dbanie o zdrowie i dobre samopoczucie seniora. Każda opiekunka osób starszych powinna wiedzieć, że aby dobrze opiekować się podopiecznym, należy także odpowiednio zadbać o swoją odporność – szczególnie jesienią!

Sprawdzone zasady wzmacniania odporności są uniwersalne, dlatego podczas codziennej opieki nad osobą starszą, każda opiekunka może je stosować zarówno w opiece nad podopiecznym, jak i wprowadzić je do swojego trybu życia.

Ubieraj się ciepło

Podstawowym sposobem na uniknięcie infekcji i chorób jest odpowiedni ubiór dostosowany do pogody – zarówno w przypadku opiekunki, jak i seniora. Przeciwdeszczowa kurtka lub płaszcz, czapka, szalik, rękawiczki i ciepłe buty to podstawa. Najwięcej ciepła „ucieka” przez głowę i stopy. Podczas opieki nad podopiecznym, który porusza się za pomocą wózka inwalidzkiego dobrze podczas wspólnych spacerów zadbać także o koc. Bardzo dobrze sprawdzi się tutaj ubiór „na cebulkę”, aby nie doprowadzić do przegrzania organizmu.

Dbaj o odpowiednią dietę

Kolejnym ważnym elementem, który wpływa na prawidłowe funkcjonowanie organizmu jest odpowiednia dieta. Podczas pracy w Niemczech, każda opiekunka może zadbać o dobrze zbilansowane posiłki zarówno dla siebie, jak i seniora (w przypadku, gdy podopieczny nie ma żadnych przeciwskazań żywieniowych).

W okresie jesienno-zimowym bardzo ważnym elementem diety jest ciepłe i pożywne śniadanie, które dodaje energii na cały dzień. Nie tylko śniadanie powinno być ciepłe – dobrym pomysłem na sycący obiad są rozgrzewające zupy, np. krem z pora, cebuli, dyni lub rosół. Większość posiłków w sezonie jesiennym warto przygotowywać na ciepło. Warto również zadbać o urozmaicone dania, które składają się ze składników roślinnych, jak i zwierzęcych. Ryby, nabiał i mięso są bogate w białko, witaminy oraz wapń.

Należy także pamiętać o codziennej porcji owoców bogatych w witaminę C i D oraz piciu dużej ilości wody, a także herbat lub naparów ziołowych (np. z żeń-szenia lub mięty). W przypadku osób starszych należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiednie nawodnienie, a przy tym pamiętać, że napoje takie jak kawa i herbata, nie nawadniają tak dobrze jak zwykła woda.

Źródłem witaminy C są m.in. cytrusy, kiszona kapusta, szpinak, żurawina oraz jagody. Natomiast produkty, które mają w sobie dużo witaminy D to np. bogate w dobre tłuszcze ryby morskie (makrela, śledź, tuńczyk, łosoś), żółty ser lub jajka. Ryby mają w sobie kwas tłuszczowy Omega-3, który likwiduje szkodliwe bakterie i wzmaga produkcję białych krwinek (znajduje się także w orzechach, nasionach oraz w oliwie z oliwek).

Więcej informacji na temat produktów bogatych w cenne wartości odżywcze znajdziesz na Blogu Opiekunki, pani Henryki

Spędzaj czas na zewnątrz

Mimo, że w okresie jesienno-zimowym warunki atmosferyczne i temperatura może nie zachęcać do aktywności na zewnątrz, warto znaleźć chociaż kwadrans na codzienny spacer z podopiecznym. Codzienna dawka świeżego powietrza pozytywnie wpływa na nastrój, dotlenia organizm, a co za tym idzie – wzmacnia go.

Nie daj się chorobie!

Zdrowie i dobre samopoczucie jest niezwykle ważne w codziennej pracy jako opiekunka w Niemczech. Okres jesienno-zimowy to czas, kiedy organizm jest szczególnie narażony na nagły spadek odporności. Można ją jednak wzmacniać poprzez wyrabianie w sobie, jak i w podopiecznym odpowiednich nawyków – wtedy skorzystają na tym obie strony. :) 

Więcej na temat sposobów dbania o zdrowie opiekunki znajdziesz w naszym artykule.

SPRAWDŹ NASZE OFERTY! SPRAWDŹ NASZE OFERTY!