Jedzenie na myślenie

Autor Henia Janik,

Przechowuje różne dane. Całkuje i różniczkuje. Opracowuje strategie przetrwania. Przywołuje smaki, zapachy, kolory, kształty. Zapamiętuje i zapomina. Selekcjonuje. Potrafi przenieść nas tam, gdzie wzrok nie sięga. Niepowtarzalny i niezastąpiony – naprawdę osobisty PC – mózg, dyrygent naszego ciała. Dlatego właśnie, że jest niewymienialny, traktuj go z szacunkiem i czułością, a przede wszystkim bądź świadomy jego potrzeb.

Nasz mózg potrzebuje wody i jeszcze raz wody! Co najmniej 1,5 litra dziennie. Bez odpowiedniej porcji płynów nie możemy dobrze funkcjonować, szczególnie jest to ważne dla osób starszych – przy demencji albo chorobie Alzheimera, przy niskiej podaży wody stan pogarsza się dramatycznie i bardzo szybko.

Mózg czerpie 20 proc. energii z pożywienia. Czego zatem powinniśmy mu dostarczać, by pracował efektywnie? Przede wszystkim nie zapominajmy o śniadaniu! Uczniowie, studenci powinni jeść śniadanie! Prawda tak banalna i tak często powtarzana, że aż nudna, a jednak wiele osób ignoruje tę zasadę. Zwłaszcza kierowcy niech nie zapominają o pierwszym posiłku – koncentracja na drodze decyduje przecież o być albo nie być.

Oto lista produktów, które polecają niemieccy dietetycy:

OWIES

Płatki owsiane są naprawdę świetne i pożywne. To całe bogactwo witamin z grupy B, magnez. Czy nie jest zastanawiające, że Szwajcarzy, Norwegowie i w ogóle mieszkańcy gór, czyli tzw. trudnych terenów, jedzą owsiankę jako źródło energii? Coś w tym musi być! Zatem muesli, zatem owsianka jak najbardziej. Już o tym pisałam na przykład tutaj.

OLEJE: LNIANY I KOKOSOWY

Tłuszcz nie zawsze jest wrogiem naszego organizmu. Chodzi tutaj o kwasy omega-3. Olej kokosowy stosuje się w profilaktyce choroby Alzheimera i przeciwko demencji.  Pomaga również spalać węglowodany i w rezultacie, jedząc wysokokaloryczny tłuszcz – chudniemy (podobnie ma się sprawa z awokado).

ORZECHY WŁOSKIE

Nie na darmo ich kształt przypomina ludzki mózg. Zawarte w nich tłuszcze, witamina E i C, kwas lanolinowy wspomagają prawidłową pracę komórek nerwowych.
Orzech włoski. Zdumiewające podobieństwo do ludzkiego mózgu! Sami porównajcie!

BROKUŁY

Zrobiły w ostatnim czasie zawrotną karierę i słusznie. Neutralizują wolne rodniki. To skarbnica  dużych ilości witamin E i C.

AWOKADO

Wyśmienite paliwo dla mózgu! Imponująca zawartość witaminy E neutralizującej wolne rodniki. Zawiera odżywcze białka.

WINOGRONA

Ze względu na zawartość cukru i fruktozy zaopatrują prawie natychmiast mózg w energię. Zawierają witaminy C i E. Zawartość fosforu i lecytyny sprawia, że szare komórki pracują lepiej.

BRUKSELKA

Zawiera witaminę B1 i śladowe ilości manganu, które są ważne dla zaopatrzenia mózgu w energię.

ŚLIWKI

Mają w swoim składzie – oprócz dużej ilości błonnika – tzw. kwercetynę, chroniącą mózg przed wolnymi rodnikami.

SZPINAK

Dostarcza witaminy z grupy B, witaminę C, E, K.

CZOSNEK

Co oferuje czosnek naszym szarym komórkom? Witaminę C i B1, wapń, magnez, fluor, antyoksydanty, związki siarki, które chronią mózg przed różnego rodzaju chorobami, m. in. przed dosyć częstym rakiem mózgu – glejakiem.

NATKA  PIETRUSZKI

Wysoka zawartość witaminy C oraz karotenu zawarta w zielonych listkach pietruszki pozwala odeprzeć wolne rodniki, które mogą niszczyć i uszkadzać komórki mózgowe.

ŁOSOŚ DZIKI

Zaopatruje nas w witaminy B1 i E, szczególnie w kwasy omega-3, które zmniejszają ryzyko zachorowalności na Alzheimera, redukują zmęczenie, zapobiegają depresjom i zaburzeniom pamięci.

JABŁKA

Oprócz tego, że pomagają wzmocnić układ nerwowy (B1, B2, C), odkwaszają i oczyszczają organizm (błonnik!).

MANGOLD

Burak rzymski powrócił na nasze stoły i zdobywa coraz większą popularność. Jest źródłem antyoksydantów, kwasu foliowego, manganu, potasu i żelaza. Liście buraka rzymskiego przygotowuje się jak szpinak; można też je blanszować i wykorzystać do robienia gołąbków.
Tajemnicza nazwa mangold to po prostu poczciwy burak rzymski.

GROCH

Stanowczo za mało doceniany (może zbyt tani albo wydaje się niektórym zbyt pospolity?). Niesłusznie! Groch ma w swoim składzie witaminy: A, B1, B2, B3, B6, C, E, K, mangan, fosfor; zwalcza wolne rodniki. Aby uniknąć kłopotów gastrycznych, do przyprawiania strączkowych mamy całą gamę ziół: cząber, kminek, majeranek, kurkumę, imbir.

 

Jest w czym wybierać, by wspomóc działanie naszego mózgu, prawda? Bo on jest najważniejszy, wspaniały. Precyzyjny organ organizujący dosłownie wszystko, co wewnątrz i na zewnątrz nas.


Henia Janik

Korzystałam z książki Die Anti-Alzeihemer-Formel  J.Vormann, K.Tiedeman.
Artykuł ukazał się na portalu naturanie.pro


Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Na podany adres e-mail zostanie wysłany link potwierdzający dodanie komentarza. Adres e‑mail nie będzie prezentowany na stronie.