Praca dla opiekunek w Niemczech

+48 12 341 15 15
Zadzwoń już teraz!

Praca dla opiekunek w Niemczech

Opiekunko, dbaj o siebie! Odpowiednie nawodnienie

Prawidłowe nawodnienie organizmu ma ogromny wpływ na zdrowie i samopoczucie człowieka – zarówno osób starszych, jak i ich opiekunów. Odwodnienie – szczególnie latem – staje się częstym problemem, który niestety bywa bagatelizowany. Jak dbać o prawidłowe nawodnienie organizmu? Jakie są objawy odwodnienia? Tego dowiesz się z naszego artykułu.

odpowiednie-nawodnienieNie czekaj na pragnienie

Na samym początku warto zdać sobie sprawę, że pragnienie, czyli najpopularniejsza oznaka braku odpowiedniej ilości wody, pojawia się w momencie, kiedy ubytek wody w organizmie wynosi już 2% masy ciała. Może wydawać się to niewielką i niegroźną ilością, jednak dla porównania ubytek wody w wysokości ok. 20% może już prowadzić do ciężkiego odwodnienia i skutkować śmiercią.

Bardzo ważne jest zatem wyrobienie w sobie nawyku regularnego picia wody, nawet, kiedy nie czujesz pragnienia – szczególnie w okresie letnim. Opieka nad osobami starszymi to praca wymagająca dużego zaangażowania i poświęcenia – nie można jednak zapominać o swoim zdrowiu i odpowiednim nawodnieniu organizmu.

Kto jest bardziej podatny na odwodnienie?

Kolejną ważną informacją jest fakt, że ilość wody w organizmie każdego człowieka zmniejsza się z wiekiem, podobnie jak rozpoznawanie potrzeby uzupełnienia płynów. Wraz z wiekiem wzrasta więc prawdopodobieństwo niedoboru wody w organizmie. Na odwodnienie szczególnie narażeni są opiekunowie, którzy chorują na choroby przewlekłe, np. na cukrzycę lub przyjmują leki moczopędne – dzienną optymalną ilość wody należy wtedy koniecznie skonsultować z lekarzem.

Jakie są objawy odwodnienia?

Najczęstsze objawy odwodnienia organizmu to m.in.:

  • bóle głowy,
  • osłabienie,
  • problemy z koncentracją,
  • suche i popękane usta,
  • sucha skóra,
  • zmniejszona produkcja moczu,
  • brak apetytu,
  • zapadnięte oczy,
  • problemy ze wzrokiem,
  • skurcze mięśni.

Duży niedobór wody w organizmie może również prowadzić do poważniejszych konsekwencji, tj. zaburzenia pracy nerek, problemy trawienne, zaparcia, utrata przytomności, podwyższone ciśnienie, zakrzepy krwi, niewydolność serca, a nawet zawał serca. Jak widać, konsekwencje odwodnienia organizmu mogą być bardzo poważne w skutkach.

Jak wyrobić w sobie nawyk uzupełniania płynów?

Objawy odwodnienia mogą być niezauważone lub lekceważone, dlatego najlepszym sposobem na optymalny poziom wody w organizmie jest regularne picie wody, niewielkimi łykami. Pozwoli to zapobiec poważnym problemom ze zdrowiem, szczególnie w okresie letnim. Jak chronić się przed odwodnieniem? Miej pod ręką zawsze szklankę wody lub np. dzbanek wody z cytryną i miętą. Dobrym pomysłem jest również wygodny zakręcany kubek lub bidon.

Nie dopuszczaj do odwodnienia!

Dorosły człowiek powinien dziennie wypić ok. 8 szklanek płynów. Ta liczba jest jednak uzależniona od czynników takich jak:

  • tryb życia,
  • stan zdrowia,
  • temperatura otoczenia,
  • aktywność fizyczna,
  • dieta.

Pamiętaj, że do dziennego bilansu płynów zaliczamy także soki, napoje, mleko, zupy oraz umiarkowane ilości kawy i herbaty. Napoje zawierające kofeinę, takie jak kawa i herbata mają właściwości moczopędne, dlatego picie ich w dużych ilościach może prowadzić do odwodnienia. Warto zatem zachować umiar, a uzupełniając płyny sięgać głównie po wodę mineralną.

Nie lubisz pić wody? Dodaj do niej świeżą miętę i owoce, np. cytryny, limonki lub pomarańcze – nabierze wtedy nowego, orzeźwiającego smaku!

Jakie są korzyści z picia wody?

Korzyści jest naprawdę mnóstwo! Woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu człowieka – transportuje substancje odżywcze, reguluje temperaturę ciała, usuwa toksyny i bardzo dobrze wpływa na układ krwionośny. Jej odpowiednia ilość zapobiega tworzeniu się zakrzepów i reguluje ciśnienie.

Dobrze nawodniony organizm znacznie szybciej regeneruje się po chorobach bądź zabiegach. Woda redukuje też ryzyko wystąpienia demencji, Alzheimera oraz Parkinsona. Wspomaga pamięć i koordynację ruchową. Dodatkowe plusy odpowiedniego nawodnienia to zdrowa i promienna skóra, lepszy metabolizm oraz więcej energii.

Tyle plusów, a wystarczy tylko regularnie dbać o odpowiednią ilość wypitej wody! :)

Prawidłowe nawodnienie jest szczególnie ważne także podczas opieki nad osobą starszą lub niesamodzielną. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule naszego Eksperta „Odwodnienie u seniora – poważne zagrożenie”, który znajdziesz TUTAJ.

 

nawodnienie

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację polityki ciasteczek i polityki prywatności.

Zostaw swój numer - oddzwonimy