Praca dla opiekunek w Niemczech

+48 12 341 15 15
Zadzwoń już teraz!

Praca dla opiekunek w Niemczech

Dlaczego warto wyjechać z ATERIMA MED? Wsparcie doświadczonych pielęgniarek

iwona przybyloWszyscy Opiekunowie zatrudnieni w ATERIMA MED podczas pracy w Niemczech mogą zasięgnąć bezpłatnej porady doświadczonych pielęgniarek. Telefoniczne dyżury są skierowane do Opiekunów, którzy podczas swojej pracy w Niemczech bezskutecznie szukają odpowiedzi na pytania związane z opieką nad podopiecznym lub jego stanem zdrowia.

Z jakimi problemami najczęściej zgłaszają się Opiekunowie? Kiedy i na jakich zasadach można skorzystać z dyżurów telefonicznych? Na te i wiele innych pytań odpowie Iwona Przybyło – pielęgniarka z wieloletnim doświadczeniem i Kierownik Zespołu Wsparcia Pielęgniarskiego w ATERIMA MED, która podczas telefonicznych rozmów z Opiekunami dzieli się swoją wiedzą i pomaga rozwiązywać problemy. 

1. Na czym polega wsparcie pielęgniarskie, na które mogą liczyć Opiekunki wyjeżdzające za granicę z ATERIMA MED?

Przede wszystkim na udzielaniu pomocy – bo od tego jesteśmy. Najczęściej Opiekunki zgłaszają się do nas z problemami o charakterze interwencyjnym, czyli wtedy, gdy zaskakująca sytuacja związana ze zdrowiem lub samopoczuciem Podopiecznego albo samej Opiekunki pojawia się nagle i brakuje wiedzy, jak sobie z tym poradzić. Zdarzają się także pytania o to, czy dolegliwość, którą Opiekunka zauważyła – bądź to u Podopiecznego bądź u siebie samej – jest powodem do niepokoju i powinna zostać zgłoszona lekarzowi. Mogą to być np. bóle
w okolicy kręgosłupa, wysypka czy drobne infekcje. Wtedy staramy się pomóc podpowiadając jakiś sprawdzony domowy sposób na poradzenie sobie z danym problemem lub prostą pomoc medyczną, która jest dostępna od ręki, np. w pobliskiej aptece. Dzięki temu Opiekunka osoby starszej nie czuje się w tej nowej dla niej sytuacji osamotniona, może szybko zareagować i kontynuować dalszą pracę w komforcie.

2. Czy zdarzają się poważniejsze problemy, w przypadku których Opiekunki potrzebują pomocy?

Tak. Głównie są to wątpliwości związane z opieką nad osobą z demencją, np. zaburzenia rytmu dobowego, kiedy to Podopieczny szczególnie aktywizuje się w nocy. Warto podkreślić, że każdy przypadek demencji jest inny, co innego ją powoduje i trzeba być na to przygotowanym. Osoba, która wcześniej dobrze radziła sobie z opieką nad osobami cierpiącymi na demencję, może doświadczyć nowej, zaskakującej sytuacji z kolejnym chorym. To dlatego, że przyczyny demencji są różne – może to być choroba Alzheimera, Parkinsona lub związana z podeszłym wiekiem Podopiecznego tzw. demencja naczyniowa, która negatywnie wpływa na funkcjonowanie mózgu, co z kolei skutkuje zaburzeniami poznawczymi, mowy, emocji i pamięci. Nie warto wyrzucać sobie, że jakaś sytuacja nas przerasta, to może zdarzyć się każdemu, tylko być otwartym na dostępne wsparcie, bo właśnie po to ono jest. Zawsze w takich sytuacjach jesteśmy do dyspozycji, a naszą misją jest pomóc. Słyszymy wiele pozytywnych opinii na temat tego, co robimy – doceniane jest zwłaszcza to, że pomoc jest dostępna szybko, a nasze wsparcie rzeczywiście rozwiązuje problemy.

3. Na co jeszcze może liczyć Opiekunka w ramach kontaktu z Zespołem Wsparcia Pielęgniarskiego?

Z pewnością na to, że nigdy nie damy jej odczuć, że jest z czymś sama, a więc udzielamy także – na miarę swoich możliwości i kompetencji – wsparcia psychologicznego. Atmosfera zaufania i osobiste relacje z Opiekunkami to coś szczególnie ważnego. Najczęściej ma to związek z odchodzeniem Podopiecznych, które jest przecież niejako wpisane w tę rzeczywistość, a jednak zawsze stanowi przeżycie i nierzadko uruchamia u Opiekuna wiele emocji – może pojawić się żal, smutek, uczucie pustki. Dobrze, by w tym czasie nie zostać z tym samemu, a tu czasem pomaga nawet zwykła rozmowa. Warto pamiętać, że kiedy między ludźmi rodzi się więź, przeżywanie straty jest naturalne. Opiekun jest jak członek rodziny. Chcemy, żeby czuł się dla nas ważny i zaopiekowany.

4. W jakim trybie dostępna jest pielęgniarka i jak często można korzystać z kontaktu?

Dyżurujemy od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do nawet 18:00 – czyli praktycznie cały dzień. Zdarza się, że dyżurujemy nawet do godziny 20:00 i to, wbrew pozorom, bardzo dogodny czas na rozmowę, zwłaszcza dla naszych Opiekunów, kiedy Podopieczny już śpi i można spokojnie omówić wszelkie nurtujące kwestie. Dodatkowo, oferujemy wsparcie w weekendy pod Numerem Alarmowym ATERIMA MED. Problemy i pytania zgłaszane Koordynatorowi pod tym numerem są nam przekazywane w poniedziałek i zajmujemy się nimi priorytetowo.

5. Na jakie pytania pomoże odpowiedzieć pielęgniarka? W jakich sytuacjach mogę zasięgnąć porady?

We wszystkich, które wydają się problematyczne. Udzielamy wsparcia zawsze wtedy, gdy Opiekunka zadaje sobie pytanie: „czy potrafię to zrobić?” lub „czy robię to w odpowiedni sposób?”. Opiekun zawsze jedzie do Podopiecznego z informacjami na temat jego stanu zdrowia i pewnym wyobrażeniem o sytuacji, którą zastanie. Może jednak zdarzyć się tak, że jest inaczej, bo zastaniemy Podopiecznego zaraz po przebytej infekcji, która – zwłaszcza w demencji – może znacząco zmienić jego stan. Jeszcze niedawno wychodził nocą samodzielnie do toalety, a teraz gubi się i nie jest w stanie poradzić sobie z tą czynnością. Proponuję wtedy, żeby zaświecić światło i zostawić otwarte drzwi, co w ciemności stworzy rodzaj drogowskazu. To prosta rzecz, która doskonale się sprawdza, a dzięki temu Opiekunka nie musi specjalnie wstawać. Inny przykład? Tzw. dysfagia, czyli zaburzenia połykania, które bardzo często pojawią się w przebiegu demencji. Pierwszym ich objawem będzie kaszel, który jednak nie wynika z infekcji, ale pojawia się właśnie dlatego, że chory nie może wytworzyć odpowiedniej ilości śliny, a to już krótka droga do zakrztuszenia lub zachłyśnięcia się. W tej sytuacji polecam podawać Podopiecznemu posiłki w innej formie. Jako Zespół Wsparcia Pielęgniarskiego dysponujemy szeregiem narzędzi, które ułatwiają komunikację z Opiekunem nawet wtedy, gdy Opiekun ma trudności z opisaniem sytuacji, z którą się zmaga. Dzięki umiejętnemu wywiadowi, wiemy, co się dzieje i jak pomóc.

6. Jakie przypadki najczęściej są konsultowane?

Najczęściej doradzamy, jak poradzić sobie z nocnym wstawaniem i błądzeniem seniora, odżywianiem, infekcjami, problemami z transferem, zaburzeniami zachowania w demencji, urojeniami, omamami, problemami w komunikacji, niepoznawaniem opiekuna, zdarza się, że nawet chęcią wygonienia go z mieszkania. Ale trafiają się też pytania o to, jak prawidłowo zmienić pieluchomajtki, pielęgnować skórę czy właściwie aktywizować seniora, gdy pojawia się apatia. To wszystko może wydawać się skomplikowane, ale zawsze wiemy, jak temu sprawnie zaradzić, dzięki czemu Opiekun nigdy nie pozostaje z tymi wyzwaniami sam – to bardzo ważne.

7. Czy Opiekunki pozytywnie oceniają dostęp do pomocy pielęgniarki?

Tak! Jesteśmy pozytywnie oceniane, co zresztą bardzo nas cieszy. Na co dzień otrzymujemy wiele serdecznych podziękowań za pomoc – przekazywanych bezpośrednio i publicznie, np. na Facebooku. Zdarza się, że Opiekunka w rozmowie z Koordynatorem prosi o przekazanie pozdrowień dla Zespołu Wsparcia Pielęgniarskiego albo po prostu dzwoni, by z nami porozmawiać. Mamy dobre relacje. Myślę, że największym wyrazem szacunku i wdzięczności za naszą pracę jest to, że Opiekun, który w chwilach zwątpienia już raz uzyskał od nas pomoc, ma chęć skontaktować się z nami ponownie. Ufa nam i wie, że może na nas liczyć.

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację polityki ciasteczek i polityki prywatności.

Zostaw swój numer - oddzwonimy