Porady i informacje praktyczne

Jak wygląda organizacja podróży opiekunów do Niemiec

W ATERIMA MED zapewniamy zwrot kosztów podróży dla naszych Opiekunów. O szczegółach organizacji transportu opowiedziała nam Aleksandra Warchał z Zespołu Koordynacji i Wsparcia Opiekunów. Zapraszamy do przeczytania na rozmowy!

Ola WarchalOlu, czym zajmujesz się w ATERIMA MED?

Zajmuję się organizacją podróży dla naszych Opiekunów, czyli dogrywam wszystkie szczegóły związane z transportem zarówno do Niemiec, jak i z powrotem do Polski.

W którym momencie zaczynasz organizację podróży dla opiekuna?

Gdy otrzymuję akceptację od rodziny podopiecznego – właśnie wtedy wkraczam i organizuję podróż do danej miejscowości w Niemczech.

Z jakich form transportu najczęściej korzystają Opiekunowie ATERIMA MED?

Pierwsza opcja to podróż dużym autokarem np. Sindbad, która rozpoczyna się zazwyczaj w większym mieście w Polsce. Druga opcja to dojazdy małymi busami, które zabierają opiekuna bezpośrednio z adresu, gdzie mieszka w Polsce i dowożą bezpośrednio pod adres niemiecki.

Czy zdarza się, że opiekunowie chcą dojechać na miejsce samochodem?

Tak zdarza się, ale zdecydowanie rzadziej. Najczęściej są to panowie :) W takiej sytuacji po otrzymaniu paragonów za paliwo, zwracamy do 50 EUR w każdą stronę. Jeśli opiekun wybierze tę formę transportu, również przygotowuję wszystkie niezbędne dokumenty z informacjami o podopiecznym, adresie, numery telefonów. Ustalam też dokładną godzinę, o której opiekun powinien pojawić się na miejscu.

A jest możliwość zorganizowania przejazdu samolotem?

Niektórzy opiekunowie wybierają tę formę transportu. Tak jak w przypadku podróży samochodem, zwracamy wtedy do 50 EUR w jedną stronę, czyli do 100 EUR tam i z powrotem. Jeśli opiekun zdecyduje się na podróż samolotem, samodzielnie rezerwuje bilety na wybrany lot.

Czy ktoś odbiera opiekuna na miejscu?

Jeśli nasz Opiekun dojeżdża dużym autokarem lub samolotem, wtedy odbiera go albo nasz partner w Niemczech, albo rodzina podopiecznego. Dbam o to, żeby ustalić, kto zajmie się odbiorem opiekuna na miejscu. Zawsze przekazuję tę informację również opiekunowi. W przypadku małych busów czy podróży własnym samochodem – opiekun dojeżdża pod dom podopiecznego, więc rodzina dostaje informację, kiedy pojawi się na miejscu.

Co w sytuacji, gdy opiekun nie wraca z Niemiec do Polski, tylko jedzie do kolejnego podopiecznego na terenie Niemiec?

Nie ma tutaj żadnego problemu. Po prostu wtedy organizuję przejazd z jednego miasta w Niemczech do drugiego np. busem lub pociągiem.

W jakiej formie opiekunowie dostają bilety na autobus i bus?

Jeśli transport odbywa się małym busem, czyli spod polskiego adresu pod adres niemiecki, wtedy rezerwujemy miejsce dla opiekuna. Jego dane znajdują się na liście przewoźnika. Najczęściej dzień wcześniej przewoźnik kontaktuje się z opiekunem, żeby potwierdzić adres oraz godzinę odjazdu. W przypadku autokaru – wysyłamy bilet razem z Listem wyjazdowym na maila, który można wydrukować. Jeśli opiekun nie ma możliwości wydrukowania biletu lub nie korzysta z maila, podajemy mu numer rezerwacji i na tej podstawie może wsiąść do autokaru.

Co zrobić, jeśli autokar lub bus będzie miał opóźnienia?

Z mojego doświadczenia wynika, że małe busy częściej się psują lub przewoźnik podaje czas przejazdu, który jest nieadekwatny do rzeczywistości, np. zamiast o 12:00, dojeżdżają na miejsce o 17:00. Dlatego najczęściej zachęcamy opiekunów do skorzystania z transportu autokarami Sindbad, ponieważ podróż jest krótsza i bardziej komfortowa. Jeśli jednak przytrafi się opóźnienie – wtedy opiekun powinien zadzwonić do swojego koordynatora z ATERIMA MED.

Czy zdarzają się sytuacje, że ktoś zgubi się na miejscu w Niemczech?

Raczej nie zdarza się, żeby opiekun się zgubił. Staramy się organizować przejazd w taki sposób, żeby każdy opiekun wiedział, kto go odbierze. Zarówno rodzina podopiecznego, nasz partner, jak i nasz Opiekun – wszystkie te osoby mają do siebie numery kontaktowe. Więc nie trzeba się martwić na zapas :)

Kiedy opiekun dostaje informację o szczegółach transportu powrotnego?

Wszystko zależy od tego, kiedy dostaniemy akceptację zmiennika. Standardowo staramy się poinformować opiekuna ok. 5 dni wcześniej o terminie i godzinie odjazdu.

Co w sytuacji, gdy opiekun musi wrócić wcześniej np. z powodu osobistych sytuacji?

Trudno generalizować, bo zdarzają się bardzo różne sytuacje. Zawsze staramy się zorganizować transport najszybciej jak to możliwe. Czekamy na zmiennika, a jeśli nie uda się go znaleźć, rodzina przejmuje opiekę nad podopiecznym na czas nieobecności opiekuna.

Na koniec chciałabym zapytać o bagaż – co doradziłabyś opiekunom w tej kwestii?

Przede wszystkim doradzam postawienie na minimalizm, czyli najlepiej wziąć ze sobą jedną dużą walizkę i jedną mniejszą torbę podręczną. Takie rozwiązanie jest po prostu najwygodniejsze. Trzeba też pamiętać, że zarówno w mniejszych busach, jak i w dużych autokarach obowiązują ograniczenia bagażowe, które zazwyczaj wynoszą 25-30 kg na osobę. Opiekunowie najczęściej wyjeżdżają na ok. 6 tygodni, więc nie ma potrzeby zabierania ze sobą wielu rzeczy. Ważne również jest to, żeby mieć przy sobie wszystkie najważniejsze informacje, czyli imię i nazwisko koordynatora, adres miejsca, do którego jedziemy oraz numery telefonów – można je znaleźć w Liście wyjazdowym, który otrzymuje każdy Opiekun ATERIMA MED.

Więcej na temat tego, co powinno znaleźć się w walizce opiekuna, przeczytasz TUTAJ.

Dziękuję bardzo za rozmowę!

Dodaj komentarz

Na podany adres e-mail zostanie wysłany link potwierdzający dodanie komentarza. Adres e‑mail nie będzie prezentowany na stronie.