Najlepszy kosmetyk, najlepszy lek

Autor Henia Janik,

Ściana. Wspinam się po niej jak taternik. Mam jednak świadomość, że lada moment mogę odpaść.

W innej wersji: wchodzę po kołyszącej się drabinie zrobionej z grubych lin. Czuję strach.

Są też drewniane, skrzypiące, strome schody grożące zawaleniem.

To są moje sny pojawiające się cyklicznie, kiedy mam jakieś duże trudności i szukam rozwiązania.

Albo: zanim opanowałam lęk przed podróżowaniem autobusami i samolotami, zawsze śniłam o tym, że wsiadam do niewłaściwego autokaru. Szukam zagubionej walizki. Wysiadam na niewłaściwej stacji w jakimś obcym zupełnie kraju i nie mogę się z nikim porozumieć. Budzę się wtedy zmęczona i spocona.

Przeżyliście coś takiego?

Nie ma człowieka bez snów. Większość z nas je zapomina.

Nie zawsze podchodzimy do snu właściwie. Sen powinien być docenionym odpoczynkiem. To jest nasza regeneracja każdej doby. Mięśnie, komórki, stawy w dużej mierze odnawiają się podczas snu. Natomiast mózg, choć wcześniej sądzono, że jest inaczej – wykonuje podczas snu „zadania specjalne”.

Warto zadbać o poprawę jakości naszego snu!

Oto kilka wskazówek:

  1. Śpimy przy uchylonym oknie, albo przed snem dobrze wietrzymy sypialnię.
  2. Unikamy urządzeń elektronicznych w sypialni.
  3. Jeżeli mamy możliwość – pójdźmy na krótki, wieczorny spacer.
  4. Nie używajmy włączonego telewizora, monitora komputera jako źródła światła – niebieskie światło trwale zakłóca proces zasypiania.
  5. Unikaj wieczorem stresów związanych z kłótniami, rozmowami pełnych emocji, rozpamiętywania o tym co było, myśli o problemach finansowych.
  6. Dobrze jest wypić zioła zawierające chmiel, melisę, kozłek lekarski, passiflorę.
  7. Niektórzy budzą się regularnie w nocy np. między godziną 2:00 a 3:00. Spowodowane jest to tym, że ich mózg wysyła sygnały alarmowe z powodu niedocukrzenia, co wywołuje objawy takie jak kołatanie serca, pocenie się, koszmary senne, skurcze mięśni. Niektórzy lekarze radzą spożywać krótko przed snem kromkę pełnoziarnistego pieczywa z masłem. Rozwiązanie tego problemu przynosi także zażycie melatoniny (dawkowanie 3 mg przed pójściem spać). Czasami kupuję też Valused, lek ziołowy i bardzo łagodny, sprawia że sen jest głęboki i spokojny.
  8. Z pomocą przychodzi również aromaterapia – olejki: lawendowy, pomarańczowy, neroli, jaśminowy, ylang-ylang – możemy nimi skropić delikatnie miejsce , w którym sypiamy.
  9. Nie pijemy mocnej herbaty ani kawy przed położeniem się do łóżka.

Niedostateczna ilość snu powoduje, że jesteśmy rozdrażnieni, mało cierpliwi, gorzej nam się pracuje. Mamy gorszą koncentrację.

Sen nie jest stratą czasu jak niektórzy uważają, ale czynnikiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Dobry, zdrowy sen zapewnia również zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu, tzn. jeżeli wprowadzamy do diety więcej produktów zasadowych – warzyw, owoców, a ograniczymy słodycze, nabiał, mięso. Ciekawym, bardzo prozdrowotnym produktem jest kasza jaglana, która słusznie powraca do naszego menu z racji narastającej liczby alergii oraz innych schorzeń cywilizacyjnych. Warto się nią zainteresować. Zerknijcie do mojego postu, może to was przekona, że jaglanka jest także prokosmetyczna! Wzmacnia włosy, paznokcie, poprawia stan skóry.

Nie zawsze czujemy się dobrze w obcym pokoju, w łóżku, które nie jest nasze. Często musimy mieszkać podczas pracy opiekunek w pomieszczeniach – nazwijmy je nieprzyjaznymi, zagraconymi  i nic w tej sprawie nie możemy zrobić.

Dziękuję za to, że mogę położyć się do łóżka. Mam kołdrę i mam okno… Wyobraź sobie, ze tego nie masz. Musisz położyć się na twardej podłodze, nie masz podłogi, nie masz podłogi tylko krzesło… Jest cudownie obudzić się rano! – Opowiada z wdzięcznością znana podróżniczka Beata Pawlikowska.

Może właśnie tak?

Wdzięczność za przeżyty dzień (przypomnijmy sobie koniecznie przed zaśnięciem, co nas miłego spotkało! Koniecznie!).

Wdzięczność, że budzimy się rano i mamy tyle możliwości! Wszystko może się zdarzyć!

 

Jakie macie sposoby na szybkie zaśnięcie? Jakie ulubione rytuały?

Przede wszystkim jak sobie radzicie z nocnym wstawaniem do podopiecznego? Czy to jest dla Was problem?

Henia Janik

 carlos-ruiz-zafon


Dodaj komentarz

Na podany adres e-mail zostanie wysłany link potwierdzający dodanie komentarza. Adres e‑mail nie będzie prezentowany na stronie.
Jadwiga:

jak zwykle świetny tekst i duzo przydatnych porad, dziękuje pani Henryko!

Henryka:

Bardzo się cieszę! Pozdrawiam! I życzę zawsze kolorowych snów!