Porady i informacje praktyczne

Co pokrywa pakiet dodatkowych ubezpieczeń w ATERIMA MED?

Opiekunowie zatrudnieni w ATERIMA MED są objęci pakietem dodatkowych ubezpieczeń. Co pokrywa pakiet? Czy sprawdza się podczas pracy w Niemczech? Na te i kilka innych pytań odpowiada Katarzyna Kawa, ekspertka ds. ERV z Działu Koordynacji i Wsparcia Opiekunów.

pakiet-dodatkowych-ubezpieczen

Czym się zajmujesz w ATERIMA MED?

Pracuję w Dziale Koordynacji i Wsparcia Opiekunów. Na co dzień zajmuję się m.in. sprawami związanymi z prywatnym ubezpieczeniem ERV. Można powiedzieć, że jestem pośrednikiem pomiędzy opiekunem a ubezpieczycielem. Jestem osobą, która łączy obie strony i do której zwykle opiekunowie dzwonią, kiedy muszą skorzystać z ubezpieczenia lub jeśli mają pytania z nim związane. Mamy teraz takie przydatne nagranie na infolinii ATERIMA MED, dzięki któremu osoby, które dzwonią w sprawach związanych właśnie z ERV, są przekierowywane bezpośrednio do mnie. :)

Jakie koszty pokrywa dodatkowe ubezpieczenie?

ERV to prywatne, dodatkowe ubezpieczenie, którym są objęci nasi opiekunowie. Ubezpieczenie w razie choroby lub wypadku pokrywa koszty leczenia, transportu medycznego oraz zapewnia profesjonalną pomoc i OC. Jeżeli są jakieś problemy ze zdrowiem w Niemczech i opiekun musi jechać do lekarza lub w poważniejszych przypadkach do szpitala, to wtedy należy skontaktować się właśnie z ERV. Ubezpieczenie ERV obejmuje wszystkie przypadki nagłe, transporty medyczne, których np. EKUZ nie obejmuje.

Jak to działa?

Każdy nasz opiekun otrzymuje kartę z numerem polisy oraz numerem telefonu do Centrum Alarmowego. W przypadku problemów należy pod ten numer zadzwonić – jest on czynny 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, również w języku polskim. Zawsze proszę opiekunów, aby po telefonie do ERV zawsze dzwonili też do nas. Po zgłoszeniu przez opiekuna problemu, konsultant ERV znajduje odpowiedniego specjalistę i umawia wizytę, która najczęściej przebiega bezgotówkowo. Mimo wszystko ważne jest, aby na wszelki wypadek opiekun miał przy sobie pieniądze. Niektórym specjalistom np. stomatologom w Niemczech płaci się od razu po wykonaniu usługi. W takiej sytuacji opiekun płaci za wizytę, po czym otrzymuje zwrot pieniędzy za leczenie. Wymagane są do tego odpowiednie dokumenty, tj. rachunek za wizytę.

Wspominałaś, że ERV pokrywa koszty transportu medycznego, a EKUZ nie. Czym jeszcze ERV różni się od karty EKUZ?

EKUZ, czyli Karta Europejskiego Ubezpieczenia Zdrowotnego działa jedynie w publicznych placówkach, które mają podpisaną umowę z regionalną kasą chorych. Poza tym, karta EKUZ nie zwalnia z ponoszenia częściowych kosztów leczenia. Ubezpieczenie ERV refunduje w 100% większość kosztów leczenia. ERV (czyli Europäische Reiseversicherung AG) nie jest jeszcze popularne w Polsce, ale jest firmą rozpoznawalną i cieszącą się bardzo dużym zaufaniem w Niemczech.

Czy kwoty, które w ERV pokrywają usługi medyczne są wystarczające?

Zwykle tak. Jedynym przypadkiem, w którym obowiązuje limit, są usługi stomatologiczne. Jeżeli opiekun będzie leczył zęby w Niemczech na kwotę wyższą niż przewiduje ten limit, to kolejne wizyty będzie musiał opłacać sam. Jednak myślę, że przy wyjazdach na miesiąc lub dwa ta zapewniona kwota w zupełności wystarczy na leczenie w nagłych sytuacjach.

Czy ubezpieczenie ERV obowiązuje od pierwszego dnia pracy opiekuna w Niemczech?

Nawet wcześniej. ERV obowiązuje już od momentu wyjazdu – czyli obejmuje również całą podróż do Niemiec oraz drogę powrotną do Polski.

Czy wszyscy opiekunowie zatrudnieni w ATERIMA MED są objęci dodatkowym ubezpieczeniem ERV?

Wszyscy opiekunowie, którzy podpisali umowę są objęci ubezpieczeniem ERV. Ubezpieczenie obowiązuje już od momentu wyjazdu – każdy nasz opiekun otrzymuje kartę już na z numerem polisy oraz numerem telefonu do Centrum Alarmowego. To są najważniejsze elementy, które w razie choroby lub wypadku pozwalają od razu skontaktować się z ubezpieczycielem.

Jak wygląda załatwianie formalności związanych z ERV?

Każdy nasz opiekun z momentem podpisania umowy otrzymuje ubezpieczenie ERV. Wszystko jest przez nas załatwione. Ubezpieczenie ERV fizycznie to po prostu karta w formacie dowodu osobistego, na której znajduje się numer telefonu i numer polisy.

W sytuacji, kiedy opiekun jest już po wizycie u lekarza, zwykle otrzymuje zaświadczenia, historię choroby, recepty. Wszystkie te dokumenty w wersjach oryginalnych należy potem wysłać do ERV. Opiekun dla siebie może zrobić kopie tych dokumentów, jednak dla ERV niezbędne są oryginały. Do dokumentów opiekun musi dołączyć również wypełniony formularz. Niedawno stworzyłyśmy w naszym zespole taki wzór, jak ten formularz należy wypełnić. Dzięki niemu, każdy nasz opiekun bez problemu może sam uzupełnić dokument. Jest on podstawą do zwrotu pieniędzy za wizytę i np. wykupione w aptece leki. Poza tym, stworzyłyśmy także mały przewodnik dla naszych pracowników – „7 kroków ERV”, w którym wszystko jest w prosty sposób wytłumaczone – każdy opiekun otrzymuje tekst e-mailem lub pocztą. W razie pytań naszych Opiekunów zawsze służę pomocą :)

Ale w razie problemów Opiekunowie mogą liczyć na Twoją pomoc?

Oczywiście! Zdarza się, że w sytuacjach, kiedy opiekun trafia do lekarza lub szpitala, często ubezpieczyciel kontaktuje się bezpośrednio z placówką, z którą się rozlicza. Wtedy opiekun nie musi zajmować się formalnościami. Bardzo często pomagam naszym opiekunom w zgłoszeniu choroby lub urazu do ubezpieczyciela. Wtedy zwykle dzwonię do ERV i pomagam w umówieniu wizyty u odpowiedniego specjalisty. Zwykle dość szybko jest znajdowany lekarz, oczywiście jak najbliżej miejsca pracy opiekuna. Jeżeli na wizytę należy dojechać, ERV zwraca również koszty dojazdu, np. taksówki.

Jakie problemy najczęściej zgłaszają Opiekunowie?

Często są to grypy, przeziębienia, bóle zębów, podwyższone ciśnienie lub nagłe sytuacje, takie jak zapalenie wyrostka robaczkowego. Zdarzają się również skrajne przypadki, w których zagrożone jest życie opiekuna, takie jak zawał serca. W takich poważnych sytuacjach należy oczywiście od razu wezwać karetkę dzwoniąc na numer 112. Wielu opiekunów ma opory, żeby zadzwonić po karetkę, ponieważ nie chcą zostawić podopiecznego samego. Zawsze jednak wtedy tłumaczę, że jeśli opiekun źle się czuje powinien – jeśli oczywiście jest w stanie – powiadomić o tym rodzinę podopiecznego i wezwać karetkę. W takiej sytuacji rodzina zorganizuje opiekę dla seniora.

Czy opiekunowie są zadowoleni z ubezpieczenia ERV?

Zdecydowanie. Ponad 70% zatrudnionych w ATERIMA MED ocenia dobrze lub bardzo dobrze prywatne ubezpieczenie ERV – są to dane z naszego tegorocznego badania satysfakcji. Opiekunowie cenią sobie tę opiekę medyczną i mają świadomość, że zawsze mogą zadzwonić i z niej skorzystać. Ja czuwam nad wszystkimi przypadkami i dzwonię do opiekunów na każdym etapie – przed leczeniem, w trakcie i po jego zakończeniu. Zawsze podkreślam, że jeśli coś by się działo, to zawsze mogą do mnie zadzwonić.

Czyli jesteś w stałym kontakcie z wszystkimi osobami korzystającymi z ubezpieczenia?

Tak. Przy pierwszym kontakcie doradzam i tłumaczę, co należy zrobić. Po wizycie zawsze pytam, czy wszystko jest już w porządku. Rozmawiam z opiekunem również o dokumentach, które należy do nas dosłać. Bardzo lubię kontakt z ludźmi, więc wiele codziennych rozmów przez telefon nie sprawia mi problemu. Wręcz przeciwnie – lubię to, co robię. Najbardziej cieszę się, kiedy opiekunowie mówią mi, że im pomogłam i byłam dla nich wsparciem.

 

Co Opiekunowie ATERIMA MED sądzą o dodatkowym ubezpieczeniu?

Kilka wypowiedzi naszych pracowników przeczytacie poniżej :)

 „Wszystko było świetnie zorganizowane, bardzo szybko i blisko znaleziona przychodnia, a transport medyczny oceniam na piątkę z plusem, super obsługa” Pan Tomasz z Mrągowa

„Wszelkie sprawy związane z leczeniem i znalezieniem placówki były jak najlepiej załatwione, nie mam żadnych zastrzeżeń, rachunki zostały szybko uregulowane” Pani Natalia z Grudziądza

„ERV dobrze się mną zajęło, powiedzieli wszystko co mam odesłać i uzupełnić, ale jeszcze bardziej cenię sobie Waszą opiekuńczość, ATERIMA MED. bardzo interesuje się opiekunkami, wszystkie moje koleżanki mogą to śmiało potwierdzić :) Pani Zofia z Kielc

„Mogę bardzo dobrze ocenić współpracę z ERV, bardzo szybko i dokładnie został znaleziony  lekarz, a koszty, które poniosłam za leki zostały praktycznie od razu zwrócone” Pani Anita z Orzesza