Porady i informacje praktyczne

Jak wygląda proces rekrutacji opiekunek osób starszych?

Jak długo opiekunka czeka na pracę? Jakie dokumenty warto mieć przy sobie podczas pierwszego spotkania z konsultantem? O swojej pracy i kontakcie z kandydatami do pracy w zawodzie opiekuna osób starszych opowiedziały nam Karolina Trela i Monika Tyburczy – konsultantki ds. rekrutacji z wrocławskiego biura ATERIMA MED.

Czym zajmujecie się w ATERIMA MED?

Monika_TyburczyMonika: Pracujemy we wrocławskim biurze ATERIMA MED. Nasza praca polega na rekrutacji osób zainteresowanych pracą opiekuna. Staramy się  dowiedzieć, jakie kandydat ma doświadczenie, jak dobrze zna język niemiecki i kiedy chciałby wyjechać do pracy. Do rozpoczęcia pracy potrzebna jest przynajmniej podstawowa znajomość języka oraz doświadczenie w opiece – może to być np. opieka nad starszym członkiem rodziny. Jeżeli oba te warunki są spełnione, staramy się lepiej poznać kandydata i dowiedzieć się, jaka oferta pracy w Niemczech będzie dla niego odpowiednia. Następnie odbywa się krótka rozmowa w języku niemieckim.

To właśnie z Wami po raz pierwszy rozmawia kandydat do pracy opiekuna. Jakich pytań można się spodziewać podczas rozmowy?

Karolina: Zawsze pytamy, czy nasz rozmówca ma doświadczenie przy opiece nad osobą starszą. Zadajemy też pytanie o znajomość języka niemieckiego. Jeśli jest to bardzo podstawowy poziom to zachęcamy kandydata do nauki i korzystania z naszych bezpłatnych lekcji niemieckiego na stronie internetowej. Wysyłamy też Samouczek, który pozwala w łatwy sposób opanować wiele przydatnych na początku pracy słówek i wyrażeń.

Pytamy o dyspozycyjność, czyli o to, kiedy i na jak długo opiekun chciałby wyjechać do pracy oraz o preferencje co do oferty. Kandydata do pracy pytamy o to, co dla niego jest ważne w pracy i na jakich warunkach na zleceniu najbardziej mu zależy. Są to pytania np. o preferowaną płeć podopiecznego, posiadanie prawa jazdy i gotowość do prowadzenia samochodu lub o obecność zwierzęcia domowego na miejscu pracy (może być to bardzo istotne np. w sytuacji, kiedy opiekun ma alergię na sierść). Zadajemy pytania dotyczące zarówno opiekuna, jak i potencjalnego podopiecznego, aby jak najlepiej dopasować ofertę. Bardzo nam zależy, żeby każdy kandydat był zadowolony z dobranego zlecenia.

Wspominałyście, że pytacie kandydatów o to, kiedy najchętniej chcą wyjechać. Jeżeli opiekunowi zależy na bardzo szybkim wyjeździe i spełnia wymagania do pracy w Niemczech, to po jakim czasie taki wyjazd jest możliwy?

Karolina_TrelaKarolina: Po rozmowie z kandydatem i krótkiej weryfikacji języka niemieckiego możemy już zaproponować konkretną ofertę pracy. Najczęściej osoby chętnie do pracy „od zaraz” wyjeżdżają do Niemiec po 3-4 dniach od pierwszego kontaktu, ale tak naprawdę wszystko zależy od opiekuna – od jego sytuacji i czasu, w którym dostarczy on potrzebne dokumenty niezbędne do załatwienia wszystkich formalności przed wyjazdem.

Jeśli chodzi o formalności – jakie dokumenty kandydat do pracy powinien dostarczyć przed wyjazdem?

Monika: Wszystko tak naprawdę zależy od tego, czy dana osoba ma obecnie w Polsce ubezpieczenie zdrowotne, a jeśli tak, to z jakiego tytułu. Inne dokumenty są wymagane w przypadku osoby zarejestrowanej w urzędzie jako osoba bezrobotna, inne kiedy ta osoba jest na emeryturze, a jeszcze inne jeśli kandydat ma rentę rodzinną. Poza tym, zawsze wymagamy oczywiście dowodu osobistego oraz podania numeru rachunku bankowego, na które będzie przelewane wynagrodzenie. Jeśli opiekun posiada prawo jazdy – również warto je ze sobą zabrać.

Po krótkiej rozmowie o preferencjach opiekuna, kandydat przechodzi do kolejnego etapu, czyli krótkiej telefonicznej rozmowy w języku niemieckim, prawda?

Monika: Tak, dokładnie. Konsultantka przeprowadza krótką rozmowę po niemiecku, aby określić poziom języka. Następnie przedstawia odpowiednią ofertę, dopasowaną do potrzeb danego opiekuna. Jeżeli kandydat zaakceptuje ofertę oraz proponowane wynagrodzenie, wtedy umawiamy spotkanie w naszym biurze. Oczywiście, możliwe jest również podpisanie umowy korespondencyjnie, ale zdecydowanie preferujemy osobisty kontakt – wtedy po prostu mamy okazję się poznać. Podczas spotkań w biurze omawiamy całą umowę, opowiadamy o ofercie i wyjeździe. Możliwa jest też rozmowa z kandydatem za pośrednictwem Skype’a.

W przypadku, kiedy kandydatowi zależy na szybkim wyjeździe – w jakim najkrótszym czasie wyjazd jest możliwy?

Monika: Jeśli kandydat w jednym dniu ma rozmowę w języku niemieckim i przedstawioną ofertę i jest w stanie przyjechać do biura jeszcze tego samego lub następnego dnia, to czas czekania na wyjazd jest bardzo krótki. Oczywiście zależy to od determinacji i elastyczności opiekuna oraz czasu, w jakim dostarczy wszystkie niezbędne dokumenty.

Czy pamiętacie opiekuna, który wyjechał do pracy w naprawdę ekspresowym tempie?

Monika: Tak, ja pamiętam opiekuna, który jednego dnia miał przedstawioną ofertę, następnego dnia przyjechał podpisać umowę i wieczorem już wyjechał do pracy do Niemiec – czyli właściwie z dnia na dzień. Był to bardzo sympatyczny pan, który przyjechał swoim samochodem z wszystkimi dokumentami. Od razu na spotkaniu w biurze pan otrzymał od nas List wyjazdowy (czyli zbiór najważniejszych informacji o ofercie pracy) oraz bilet, a wieczorem już wyjeżdżał. Jest to taki wyjątkowy ekspresowy przypadek, bo zwykle nasi Opiekunowie wyjeżdżają w około 4-5 dni – większość osób woli mieć więcej czasu, aby się przygotować, spakować i spotkać na spokojnie przed wyjazdem z rodziną.

Jak przebiegają Wasze spotkania z kandydatami?

Monika: Nasza praca to ciągły kontakt z ludźmi. Wszystko zależy od kandydata – najczęściej spotkania przebiegają w bardzo miłej atmosferze. Zależy nam na partnerskiej relacji i dobrym dopasowaniu ofert do potrzeb kandydata. Kiedy wszystkie formalności są już załatwione, to wyjazd opiekuna jest dla nas taką wisieńką na torcie :)

Czy macie czasem kontakt z opiekunami już po ich wyjeździe?

Karolina: Tak, pamiętam na przykład opiekunkę – bardzo młodą, bo zaraz po maturze – która wyjeżdżała do Niemiec po raz pierwszy. Już w czasie pobytu w Niemczech kilka razy do mnie dzwoniła i mówiła, jak bardzo jest zadowolona z oferty, kontaktu z podopieczną i że planuje wyjechać po razy kolejny. Są tacy opiekunowie, którzy czują potrzebę, żeby czasem się z nami podzielić wrażeniami z pracy – bardzo nam wtedy miło :) Zdarza się też tak, że z pytaniami dotyczącymi pracy lub w sytuacjach, kiedy opiekunowie potrzebują wsparcia, często zwracają się do nas – konsultantów ds. rekrutacji, a nie do koordynatorów. Wydaje mi się, że dzieje się tak, ponieważ te osoby nas poznały, podpisywaliśmy razem umowę, spędziliśmy trochę czasu razem, więc myślę, że czują taką więź z nami i jest to bardzo miłe! W takich sytuacjach rozmawiamy z opiekunami, a następnie przekazujemy kontakt do ich koordynatorów.

Monika: Ja też – podobnie jak Karolina – mam takie miłe doświadczenia. Na przykład związane z panią, która chciała wyjechać do Niemiec po raz pierwszy i wszystko było załatwiane w drodze korespondencyjnej. Pani obawiała się wyjazdu, potrzebowała dużo czasu do namysłu, dużo rozmawiałyśmy i przedstawiałam jej też sporo ofert. Pani finalnie się zdecydowała i wyjechała do Niemiec, a po powrocie do Polski zadzwoniła do mnie z podziękowaniem za cierpliwość. Mówiła też, że jest bardzo zadowolona z wyjazdu i chce z nami wyjechać ponownie. Była to dla mnie naprawdę duża satysfakcja, bo dużo czasu poświęciłam na znalezienie dla Pani tej odpowiedniej oferty.

Mam jeszcze miłe wspomnienie związane z panem, z którym podpisałam pierwszą umowę, na samym początku mojej pracy. Pan Piotr jest bardzo sympatyczny, lubi czasem wpaść do nas do biura, np. po powrocie z Niemiec – wtedy opowiada nam, jak było na ofercie. Kiedyś przy takich odwiedzinach i rozmowie przy kawie, kiedy podawałam panu łyżeczkę, powiedział, że „takiej jeszcze nie ma”. Okazało się, że Pan Piotr kolekcjonuje łyżeczki, więc podarowałam mu ją w prezencie :)

Bardzo ciekawe hobby! Mam jeszcze pytanie ważne dla osób, które dopiero myślą o pierwszym wyjeździe do pracy w opiece. Na co powinien zwrócić uwagę każdy kandydat przed zgłoszeniem się do firmy?

Karolina: Warto przede wszystkim pomyśleć o doświadczeniu w opiece nad osobą starszą. Wiele osób myśli, że opieka nad seniorem jest podobna do opieki nad dzieckiem. Wielu kandydatów uważa, że jeśli mają dzieci, to z powodzeniem poradzą sobie w roli opiekuna, nawet bez doświadczenia. Niestety, nie do końca tak jest. Opieka nad osobą starszą, która np. choruje na zaawansowaną demencję ma się nijak do opieki nad dzieckiem. Warto mieć świadomość, że jest to też opieka nad obcą osobą w innym kraju.

Jak i gdzie kandydaci mogą nabyć doświadczenie w opiece?

Karolina: Doświadczenie można nabyć, np. podczas kilku wizyt w domu opieki. Jest też wiele miejsc, w których można odbyć wolontariat. Wtedy każdy kandydat może się sprawdzić i zobaczyć, czy ta praca jest dla niego i na czym tak naprawdę taka opieka polega. Doświadczenie w opiece nad bliską osobą również jest brane pod uwagę. Zawsze pytamy, czy kandydat opiekował się kiedyś chorym lub niesamodzielnym członkiem rodziny. W trakcie rozmowy często okazuje się, że doświadczenie zdobyte w rodzinie na początek wystarczy.

Monika: Dodam jeszcze, że doświadczenie można nabyć również uczestnicząc w specjalnych kursach dla opiekunów lub zapisując się do szkoły policealnej. We Wrocławiu funkcjonuje też Ekumeniczna Stacja Opieki – tam też można odbyć różnego rodzaje kursy jako wolontariusz. Wszystkie kursy są udokumentowane certyfikatami. Pamiętam panią, która zrobiła taki kurs właśnie we Wrocławiu jakiś czas przed podjęciem pracy w Niemczech. Pani potrzebowała doświadczenia do opieki nad członkiem swojej rodziny, który chorował na demencję. Certyfikat z tego kursu po czasie przydał się też później, aby rozpocząć pracę jako opiekunka w ATERIMA MED.

Na koniec rozmowy mam pytanie dotyczące Waszej pracy – co najbardziej w niej cenicie?

Monika: Ja najbardziej cenię atmosferę – wszyscy są bardzo serdeczni i dobrze się z nimi współpracuje.

Karolina: Ważne jest też dla nas to, że podczas rekrutacji możemy poznać perspektywę naszych Opiekunów. Dzięki temu lepiej rozumiemy potrzeby kandydatów i łatwiej nam dopasować odpowiednią ofertę :)