Dieta w cukrzycy

Cukrzyca nazywana jest epidemią XXI wieku. Choruje na nią coraz więcej osób, zwłaszcza tych po 45. roku życia. Cukrzycę typu 2 można przez wiele lat skutecznie kontrolować, dzięki utrzymaniu odpowiedniej diety. Jak to zrobić? Oto kilka podstawowych zasad.

Cukrzyca wynika z podwyższonego stężenia cukru (glukozy) we krwi, co jest najczęściej spowodowane nieprawidłowym lub niedostatecznym wytwarzaniem hormonu insuliny. Glukoza jest „paliwem napędowym” całego organizmu – to dzięki niej mamy energię do życia. Organizm osób chorych na cukrzycę nie potrafi regulować ilości tej substancji we krwi.

Odpowiednia dieta jest jednym ze sposobów ustabilizowania cukru we krwi, co pozwala na utrzymanie właściwego poziomu energii i zapobiega – tak częstemu w cukrzycy – gromadzeniu zbędnych kilogramów. Szczegółowy typ diety jest zależny od rodzaju cukrzycy, trybu życia, chorób towarzyszących i przyjmowanych leków, dlatego wszelkie zmiany w sposobie odżywiania warto wprowadzać dopiero po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.


Zalecenia żywieniowe w cukrzycy typu 2

Cukrzyca typu 2 (tzw. insulinoniezależna) występuje u około 80-90% chorych. W tym rodzaju choroby insulina jest produkowana przez trzustkę, ale jest jej za mało lub organizm nie potrafi jej wykorzystać. W tej sytuacji dieta ma ogromne znaczenie, gdyż można nią regulować poziom cukru we krwi. Często samo wprowadzenie pewnych zwyczajów żywieniowych wystarczy, by przez wiele lat utrzymać wyrównany poziom choroby.


Zasady diety w cukrzycy:

  • Najważniejszy jest odpowiedni dobór węglowodanów. Należy wybierać produkty bogate w węglowodany złożone (np. brązowy ryż, pieczywo z pełnego ziarna). Trzeba wykluczyć cukry proste i wysoko przetworzone, czyli zakazane są produkty takie jak: słodycze, napoje owocowe, gazowane, przekąski i produkty z białej mąki.

  • Warto włączyć do diety produkty z dużą zawartością błonnika, np.: chleb razowy, grahamki, ciemne bułki z ziarnami, płatki owsiane, kasze (gryczana, pęczak).

  • Dużo warzyw! Diabetycy mogą jeść wszystkie warzywa, ale ważny jest sposób ich przygotowania. Najlepiej warzywa jeść surowe lub ugotowane na półtwardo.

  • Ostrożnie z owocami! Mimo wszystkich cennych składników, owoce zawierają spore ilości cukrów prostych, które mogą powodować niebezpieczne wahania glukozy. Zaleca się, aby na raz nie spożywać więcej niż 200 g owoców, a najlepiej wkomponować je w większy posiłek.

  • Uwaga na rodzaj i ilość tłuszczu! Trzeba redukować spożywanie tłuszczów zwierzęcych (masło, słonina, smalec) na korzyść roślinnych (oleje roślinne, oliwa z oliwek). Zaleca się ograniczenie spożycia mięsa wieprzowego, wołowego, baraniny i dziczyzny, a także produktów typu: pasztety, parówki, kiełbasy, mielonki, kabanosy. Na zakazanej liście jest także tłusty nabiał, m.in.: żółte sery, serki topione, serki do smarowania, sery białe tłuste i półtłuste, feta, sery pleśniowe oraz sery typu mozzarella.

Oprac. MP