Porady i informacje praktyczne

Wsparcie pielęgniarek w ATERIMA MED – dlaczego warto z niego skorzystać?

W ATERIMA MED Opiekunowie zawsze mogą liczyć na naszą pomoc. Jedną z form wsparcia, które zapewniamy, są telefoniczne dyżury pielęgniarskie. Zapraszamy do przeczytania wywiadu z pielęgniarkami – Anną Filo i Iwoną Przybyło, które opowiedziały nam, w czym pomagają i dlaczego warto korzystać z dyżurów.

PIELĘGNIARKISkąd pomysł na dyżury telefoniczne dla Opiekunów?

Iwona: Nasze dyżury powstały w odpowiedzi na potrzeby Opiekunów ATERIMA MED w sprawowaniu opieki nad osobami starszymi.
Anna: Pomagamy Opiekunom merytorycznie i dzielimy się z nimi swoim doświadczeniem zawodowym przede wszystkim w zakresie codziennej opieki nad podopiecznymi.

Aniu – powiedziałaś, że dzielicie się swoim doświadczeniem. Czy to oznacza, że czynnie pracujecie w zawodzie?

Anna: Tak, na co dzień pracuję jako pielęgniarka zarządzająca oddziałem w jednym z krakowskich szpitali, gdzie oczywiście mam także dyżury pielęgniarskie.
Iwona: Podobnie jak Ania jestem pielęgniarką – czynnie wykonuję swój zawód, pracując w szpitalu.

Z jakimi problemami zgłaszają się do Was Opiekunowie?

Iwona: Najczęściej Opiekunowie dzwonią do nas, gdy potrzebują wsparcia w opiece nad seniorami z demencją. Na przykład, gdy u podopiecznych pojawia się zachowanie agresywne, nocne wędrowanie po domu lub senior nie poznaje Opiekuna czy innych osób.
Anna: Opiekunowie zgłaszają się po rady związane z transferem podopiecznych i odleżynami. Pytają też o trudne objawy, które obserwują u seniorów cierpiących na chorobę Parkinsona, stwardnienie rozsiane, cukrzycę i chorobę Alzheimera.

Jak pomagacie Opiekunom?

Iwona: Tutaj od razu zaznaczę, że przez telefon nie diagnozujemy i nie leczymy podopiecznych, tylko wspieramy Opiekunów w sprawowaniu opieki. Gdy dzieje się coś poważnego, zalecamy kontakt z rodziną i konsultację lekarską.
Anna: W lżejszych sytuacjach udzielamy konkretnych wskazówek. Na przykład, gdy Opiekun zgłasza, że senior z demencją nie chce pić – podpowiadamy, co zrobić, aby go do tego zachęcić. Mówimy, jakie udogodnienia czy sprzęt zorganizować i jak to powiedzieć rodzinie. Wszystko po to, by polepszyć jakość życia podopiecznego i ułatwić pracę Opiekunowi.

Dostajecie zgłoszenia o nagłych sytuacjach?

Anna: Tak, czasami Opiekunowie dzwonią i mówią nam, że senior ma podwyższone ciśnienie krwi albo jego stan zdrowia drastycznie się pogorszył.
Iwona: Wtedy zalecamy, by Opiekunowie dzwonili po pogotowie ratunkowe.

Co się dzieje po tym, jak udzielicie porady?

Iwona: Jeśli jest taka potrzeba, dzwonimy kontrolnie, aby sprawdzić, czy sytuacja na miejscu się poprawiła.
Anna: Staramy się trzymać rękę na pulsie :)

Co powiecie Opiekunom, którzy wahają się przed dzwonieniem do Was?

Anna: Czasami Opiekunowie proszą, aby nie zgłaszać problemu rodzinie. Obawiają się negatywnej reakcji. Rozumiem to, ale jeśli tego nie zrobimy, wówczas sytuacja na miejscu może się pogorszyć. Pamiętajcie, że nie postrzegamy Waszych zgłoszeń jako skarg. Są sygnałem dla nas i dla rodziny, że martwicie się i zależy Wam na podopiecznym. Dlatego apeluję, by mówić o problemach i się tego nie bać!
Iwona: Warto mieć świadomość, że podejmujemy konkretne działania – informujemy o problemie naszych niemieckich partnerów i rodzinę seniora. Dzięki temu możemy zorganizować konsultację lekarską i sprawić, że Wasza praca stanie się prostsza. Zapewniamy, że jesteśmy po to, by pomagać i robimy to w dyskretny sposób.

Jeśli potrzebujesz rady związanej z wyzwaniami codziennej opieki nad osobami starszymi – zadzwoń do nas! Numer telefonu do pielęgniarek znajdziesz w Liście wyjazdowym, a więcej informacji o dyżurach pielęgniarskich przeczytasz TUTAJ.